Een vaste standplaats op een openbare markt wordt toegewezen per abonnement. Als marktkramer kan je hiervoor een aanvraag indienen bij de gemeente.
Als kandidaat aanvrager word je, als je over de nodige documenten beschikt, in een wachtregister geplaatst. Zodra er een plaats vrijkomt, waarvoor je als eerste in aanmerking komt, kan je een abonnement verkrijgen.
Als er geen geschikte kandidaten zijn in het wachtregister, volgt er een vacature waarvoor je je ook kandidaat kan stellen.
Voorwaarden
Om opgenomen te worden in het wachtregister en in aanmerking te komen voor een vaste standplaats op de openbare markt moet je aan volgende voorwaarden voldoen:
- Beschikken over een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever (de zogenaamde leurkaart). Deze machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit.
- Beschikken over een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s en, indien van toepassing, een keuringsattest voor je gas- en/of elektriciteitsinstallatie.
- Als je voeding wil verkopen, moet je beschikken over een registratie, erkenning of toelating van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen).
- Als je gegiste en/of sterke drank wil schenken, is een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid vereist. Deze drankvergunning vraag je aan bij de gemeente waar je gedomicilieerd bent.
- Als je gegiste en/of sterke drank wil verkopen (geen consumptie ter plaatse), is een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken vereist. Deze vergunning moet je aanvragen bij de Gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.
Procedure
Je dient je kandidatuur in en voegt hierbij volgende documenten:
- een kopie van je machtiging als werkgever
- een kopie van je e-ID
- een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)
- een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)
- een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)
- een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)
- een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing)
- een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)
- een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing)
Je kan de aanvraag indienen:
- Schriftelijk, TAV college van burgemeester en schepenen (Dorp 61 - 9185 Wachtebeke)
- Per e-mail - communicatie@wachtebeke.be
Je aanvraag wordt chronologisch ingeschreven in het wachtregister.
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de standplaats.
Bedrag
- Standplaats met kraam (overdekt/onoverdekt met max. diepte van 3 m): 1,00 euro per strekkende meter
- Standplaats met als kraam ingericht voertuig: 1,00 euro per strekkende meter met een minimum van 3,00 euro.
- Standwerker of demonstreerder: 1,00 euro per m² met een minimum van 3,00 euro.
- Liedjeszanger (zonder kraam): 3,00 euro per dag
- Wagens, auto’s, landbouwmachines: 3,00 euro per stuk.
- Standplaatsen zonder kraam (pluimvee, kleine huisdieren, enz…) 1,00 euro per m² met een minimum van 3,00 euro.
Het elektriciteitsverbruik wordt bijkomend aangerekend: € 3,50 (monofasig), € 6,50 (driefasig)
Documenten, wet- en regelgeving
- Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante…
- Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organ…
- Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 2…
- Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van div…
- Reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en o…
- Retributiereglement Ambulante Handel
- Retributie markten