Bij de verkoop of langdurige verhuur van een woning moet je allerhande informatie (overheidsplannen, vergunningen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen) ter beschikking stellen aan de koper.
Doelgroep
Notarissen, immobiliënkantoren en burgers die een vastgoed verkopen. Zij zijn wettelijk verplicht om aan het lokaal bestuur een stedenbouwkundige inlichting en een stedenbouwkundig uittreksel aan te vragen.
Procedure
Je bent:
- Notaris: je kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in je eNotariaat
- Vastgoedmakelaar: je kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
- Burger of overheidsinstantie: via het Vlaamse Webportaal
Wat heb je nodig?
Kadastrale perceelsnummer(s) (CAPAKEY)
Bedrag
Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie bij Lokaal Bestuur Wachtebeke bedraagt €100 per kadastraal perceel. Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van €36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.