Je kan jouw beroep laten registreren bij de dienst Burgerzaken. Elke wijziging van beroep, ook wanneer je met pensioen gaat, kan je doorgeven. Op die manier blijft de informatie in het bevolkingsregister actueel.
De juistheid van het beroep is nodig voor het opmaken van sommige documenten bij de dienst Burgerzaken: opmaak van attesten, huwelijk, overlijden… en voor het verkrijgen van sociale tegemoetkomingen.
Je kan jouw beroep, of een wijziging daarvan, rechtstreeks doorgeven via het webformulier.
Heb je meerdere beroepen?
Vermeld de activiteit waaruit je jouw voornaamste beroepsinkomsten haalt. Een vermelding van een diploma is niet voldoende.
Je werkt in de openbare sector?
Het register vermeldt enkel de algemene categorie: ambtenaar, beroepsmilitair …
Je hebt geen beroep?
Dat staat geregistreerd als 'zonder beroep'. Deze vermelding geldt ook voor kinderen die nog geen 18 jaar zijn.
Je bent werkzoekend?
Het register vermeldt het laatste beroep dat je hebt uitgeoefend.